Witaj w Profit24.pl - Załóż konto | Zaloguj się |  | Pomoc |
wyszukiwanie zaawansowane »

Koszyk

Twój koszyk jest obecnie pusty
Tytuł książki: Ilość: Cena:

Indeksy:

Autorów   |   Wydawnictw   |   Serii
Polskie skutery WFM Osa M50, M52

Polskie skutery WFM Osa M50, M52

TBiU NR 11 HISTORIA MOTORYZACJI
Język: polski
Rok wydania: 2016
ISBN: 9788394586720
Wydawnictwo: Wydawnictwo ZP
Seria wydawnicza: TECHNIKA BROŃ I UMUNDUROWANIE
Autor: Peszak Janusz
Dodatkowe informacje:
Oprawa: miękka
Liczba stron: 72
Dostępność: 1 - 2 dni
Cena Profit24: 12,78 zł
Cena katalogowa: 19,00 zł
Koszt dostawy:
Paczka w RUCHu od 4,99 zł
Poczta Polska Odbiór w punkcie od 7,99 zł
Paczkomaty InPost od 7,99 zł
Poczta Polska doręczenie pod adres od 8,99 zł
FedEx - przesyłka kurierska od 11,99 zł
Okres, w którym po II wojnie światowej w Polsce zajęto się konstrukcją i wytwarzaniem jednośladów zwanych z angielska skuterami (scooter) był dość krótki (przypadał na lata 1955-1967), jednak bardzo ciekawy i bogaty w wiele wydarzeń, w tym również sportowych, zapisując się trwale w historii powojennej motoryzacji. Jedyną fabryką, gdzie produkowano seryjnie polskie skutery była Warszawska Fabryka Motocykli (WFM), gdzie już w połowie lat pięćdziesiątych powstały prototypowe pojazdy o owadzich nazwach: Żuk, Bąk i Osa, z których jedynie Osa została skierowana do seryjnej produkcji. Produkcję skuterów próbowano również podjąć w zakładach podległych Centralnemu Zarządowi Przemysłu Wyrobów Precyzyjnych, czego wyrazem była prezentacja w 1957 roku prototypów dwóch lekkich skuterów o nazwach Odra 1 i Odra 2.
Po przejęciu Warszawskiej Fabryki Motocykli przez Polskie Zakłady Optyczne (1964) prace nad następcą Osy, którym miał być skuter miejski noszący robocze oznaczenie M55, przejęła Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, gdzie skoncentrowano produkcję motocykli klasy 125 ccm.
W wyniku prac konstrukcyjnych powstały wersje M56 i M57, na bazie których w 1967 roku wykonano przedprototyp o nazwie Montana, wykorzystując zawieszenia obu kół i zespół napędowy z włoskiego skutera Lambretta 125. Pomimo, że Montana prezentowała się doskonale, oceniono, że małe zainteresowanie skuterami nie gwarantuje opłacalności produkcji, i dalsze prace decyzją Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego przerwano. Tym samym zakończyła się historia polskich skuterów, przypadająca na wiek XX. Podobnie, choć nieco później, odeszły do historii ostatnie marki polskich motocykli.

Polskie skutery WFM Osa M50, M52 to drugi zeszyt z cyklu, wydawanego w ramach serii TBiU, HISTORIA MOTORYZACJI.

Polecamy także:

Cena Profit24: 148,04 zł Cena katalogowa: 199,00 zł
Cena Profit24: 38,02 zł Cena katalogowa: 43,00 zł

Newsletter

Podaj e-mail aby otrzymywać informacje o nowościach i promocjach

Nowości działu naukowego

Maszyny i urządzenia spawalnicze
Cena Profit24: 49,54 zł Cena katalogowa: 59,00 zł
Przegląd sądowy. nr 2/2017
Cena Profit24: 72,07 zł Cena katalogowa: 81,99 zł
Jak rozliczać pracowników delegowanych do krajów Unii Europejskiej
Cena Profit24: 49,25 zł Cena katalogowa: 76,00 zł

Nowości działu językowego

Diggersaurs
Whaite Michael
Cena Profit24: 26,21 zł Cena katalogowa: 32,60 zł
Not Dead Yet
COLLINS PHIL
Cena Profit24: 31,50 zł Cena katalogowa: 41,00 zł
Home
Coben Harlan
Cena Profit24: 29,74 zł Cena katalogowa: 37,00 zł

Profit24.pl