Witaj w Profit24.pl - Załóż konto | Zaloguj się |  | Pomoc |
wyszukiwanie zaawansowane »

Koszyk

Twój koszyk jest obecnie pusty
Tytuł książki: Ilość: Cena:

Indeksy:

Autorów   |   Wydawnictw   |   Serii
Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego

Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego

Język: polski
Rok wydania: 2017
Wydanie: 1
ISBN: 9788380301504
Dodatkowe informacje:
Oprawa: miękka
Wymiary: B5
Liczba stron: 508
Język oryginalny: polski
Miasto: Warszawa
Dostępność: Od ręki
Cena Profit24: 51,27 zł
Cena katalogowa: 59,00 zł
Koszt dostawy:
Paczka w RUCHu od 4,99 zł
Poczta Polska Odbiór w punkcie od 7,99 zł
Paczkomaty InPost od 7,99 zł
Poczta Polska doręczenie pod adres od 8,99 zł
FedEx - przesyłka kurierska od 11,99 zł

Słowa kluczowe

Monografia powstała z okazji Jubileuszu prof. dr hab. Marii Romanowskiej. W ten sposób Autorzy chcieli docenić ogromny wkład Jubilatki w rozwój dyscypliny nauk o zarządzaniu.

Zarządzanie strategiczne stanowi intrygujący, a zarazem pełen wyzwań obszar dociekań zarówno dla praktyków, jak i teoretyków. Pierwsi z nich na co dzień muszą zmagać się z imperatywem podejmowania wielu decyzji w kwestii celów, strategii rozwoju i sposobów konkurowania organizacji w zmiennym, nieprzewidywalnym otoczeniu, drudzy natomiast stają przed wyzwaniem opisu i wyjaśnienia tej jakże złożonej i turbulentnej rzeczywistości.

Zarządzanie strategiczne ma wyraźnie empiryczny charakter, ściśle powiązany z formułowaniem perspektyw rozwojowych przedsiębiorstwa oraz wdrażaniem rozwiązań umożliwiających wykorzystanie już zidentyfikowanych szans rozwojowych. Celem nadrzędnym zarządzania strategicznego jest bowiem dążenie do ograniczenia niepewności oraz poszukiwanie i dostarczenie takich modeli i narzędzi praktycznych, które ułatwią zarządzanie rozwojem organizacji.

Zarządzanie strategiczne to subdyscyplina naukowa, która podlega ciągłej ewolucji, stanowiąc swego rodzaju odzwierciedlenie danych czasów, ich wyzwań i dokonań. Ogół wiedzy składający się na zarządzanie strategiczne najczęściej rozpatrywany jest przez pryzmat dominujących w danym okresie szkół i nurtów teoretycznych. Podstawą ich wyróżnienia mogą być różne wymiary i kryteria. Na przykład J.Ch. Mathé pogrupował szkoły zarządzania strategicznego na podstawie rodzaju paradygmatu zarządzania strategicznego na: paradygmat racjonalności (szkoła harwardzka, szkoła planowania strategicznego, szkoła pozycjonowania macierzowego, szkoła ilościowa) oraz paradygmat zachowań strategicznych (szkoła behawioralna, szkoła systemowa, szkoła inkrementalistów).

Z kolei paradygmat strategii stanowił punkt wyjścia do wyodrębnienia przez D.J. Tecce'a, G. Pisano i A. Shuena czterech szkół w ramach dwóch podejść do tworzenia strategii: podejścia koncentrującego się na sile rynkowej (szkoła sił konkurencji, szkoła strategicznego konfliktu) oraz podejścia koncentrującego się na efektywności (szkoła zasobowa, szkoła zdolności dynamicznych).

Podstawą jednej z najbardziej rozpowszechnionych typologii szkół zarządzania strategicznego zaproponowanej przez H. Mintzberga, B. Ahlstranda i J. Lampela były dwa wymiary: istota strategii (konkretna pozycja lub ogólna perspektywa) oraz cechy procesu strategicznego (zamierzone plany lub emergentne wzorce). Na ich podstawie badacze wyodrębnili dziesięć szkół myślenia strategicznego: szkołę projektową, szkołę planowania, szkołę pozycyjną, szkołę przedsiębiorczą, szkołę poznania, szkołę uczenia się, szkołę władzy, szkołę kulturową, szkołę środowiskową oraz szkołę konfiguracji.

Interesujące spojrzenie na ewolucję zarządzania strategicznego, tym razem przez pryzmat dominujących teorii, proponują też R.E. Hoskisson, M.A. Hitt i W.P. Wan. Zdaniem autorów ewolucję zarządzania strategicznego można porównać do wahnięć wahadła: od zainteresowania wnętrzem przedsiębiorstwa w początkowym etapie rozwoju subdyscypliny (teoria kontyngencji oraz badania dopasowania struktury do strategii), poprzez zainteresowanie otoczeniem, a w tym pozycją konkurencyjną (ekonomika przemysłowa, teoria kosztów transakcyjnych i teoria agencji), do ponownego wzrostu znaczenia wnętrza przedsiębiorstwa (teoria zasobowa). Według badaczy w przyszłości może nastąpić ponowna zmiana perspektywy w zarządzaniu strategicznym w kierunku większego zainteresowania otoczeniem przedsiębiorstwa.

Istotny wkład w porządkowanie wiedzy z zakresu zarządzania strategicznego mają także polscy badacze. Na przykład A. Stabryła, na podstawie kryterium specyfiki podejść badawczych i ich zastosowania w praktycznej działalności, wyróżnił trzy nurty w zarządzaniu strategicznym (nurt planistyczny, nurt pozycyjny, nurt integratywny). Natomiast K. Obłój za podstawę klasyfikacji szkół myślenia strategicznego przyjął wymiar swobody decyzyjnej strategii oraz punkt wyjścia do budowy strategii. To pozwoliło mu wyodrębnić cztery podstawowe szkoły (szkołę planistyczną, szkołę ewolucyjną, szkołę pozycyjną oraz szkołę zasobów, umiejętności i uczenia się) oraz dwa nowe podejścia (szkołę realnych opcji oraz szkołę prostych reguł).

Ze wstępu

Polecamy także:

Cena Profit24: 24,16 zł Cena katalogowa: 34,90 zł
Cena Profit24: 38,51 zł Cena katalogowa: 44,10 zł
Webb Caroline
Cena Profit24: 31,76 zł Cena katalogowa: 35,70 zł
Cena Profit24: 39,59 zł Cena katalogowa: 55,00 zł
Szymonik Andrzej
Cena Profit24: 55,97 zł Cena katalogowa: 68,00 zł
Cena Profit24: 42,58 zł Cena katalogowa: 49,00 zł
Pigulski Mariusz
Cena Profit24: 46,60 zł Cena katalogowa: 69,00 zł
Burkus David
Cena Profit24: 37,71 zł Cena katalogowa: 41,00 zł
21,00 zł Cena katalogowa: 21,00 zł

Newsletter

Podaj e-mail aby otrzymywać informacje o nowościach i promocjach

Nowości działu językowego

Hallo Anna Filme & Spiele
Sroka Katarzyna
Cena Profit24: 48,69 zł Cena katalogowa: 49,00 zł
English-Polish, Frequent Dictionary. Angielsko-polski słownik frekwencyjny
Cena Profit24: 22,21 zł Cena katalogowa: 29,00 zł
English-Polish, Cognates Dictionary. Angielsko-polski słownik zapożyczeń
Cena Profit24: 22,21 zł Cena katalogowa: 29,00 zł

Nowości działu ogólnego

Śpiące królewny
King Owen
Cena Profit24: 33,22 zł Cena katalogowa: 49,90 zł
Gabinet anatomii
Davies Kate
Cena Profit24: 41,14 zł Cena katalogowa: 64,90 zł
Smocza Straż Baśniobór
Cena Profit24: 24,06 zł Cena katalogowa: 34,99 zł

Profit24.pl